Proč se vyplatí při prodeji firmy najmout dobrého poradce

V tomto článku bych rád nechal nahlédnout pod pokličku práce transakčních poradců.

Začneme tím, jak to u poradců nefunguje: poradce už předem ví, komu zavolat (alespoň to tvrdí). Tím jeho práce končí – i tací existují, jen se nejedná o poradce, ale o dohazovače. Někomu to třeba stačí, jiní podnikatelé si uvědomují, že firmu prodávají zpravidla jednou za život a nechtějí riskovat drahou chybu.


Co je zřejmé

  • Poradce připraví prezentační materiály firmy
  • Poradce má svůj seznam možných investorů a z něj vybere takové, pro které by firma mohla být zajímavá - nestřílí naslepo
  • Poradce osloví takové zájemce, které s klientem vyberou a poskytne jim potřebné podklady, aby se uměli rozhodnout
  • Poradce vede komunikaci mezi klientem a zájemci
  • Poradce zajistí správu tzv. dataroomu, ve kterém se shromažďují informace, které si chce kupující zkontrolovat před podpisem smlouvy
  • Poradce koordinuje ostatní zapojené poradce (právní, daňové, notáře)

Co není vidět, dokud to nezažijete

  • ČR je malý rybník a zkušený poradce se zná s velkou částí profesionálních investorů. Umí jim zavolat a probrat s nimi investici osobně.
  • Poradce ctí etická pravidla
    • Neslibuje co není schopen splnit.
    • Vůči klientovi se chová transparentně a cokoli podniká, nejprve konzultuje s klientem
  • Poslechne si majitele i potenciálního investora, dokáže vymyslet, jak se dohodnout i když to na první pohled třeba nevypadá (např. konstrukce struktury kupní ceny a podmínek výplaty)
  • Hlídá termíny a tlačí transakci vpřed – nejednou se stalo, že se celý proces rozpadnul a zájem jednoho nebo druhého ochladnul (často se to stává po dovolené, později se sice zájem může vrátit, ale příležitost už je pryč a začíná se znova od začátku)
  • Chrání svého klienta – nezřídka se stává, že kupující se vyptává na obchodní informace, bez kterých by se v danou chvíli obešel. Majitel se na jednu stranu obává o svoje firemní tajemství, na druhou stranu nechce kupujícího odradit. Poradce umí najít míru oprávněného zájmu a podat informace zájemci v podobě, která klienta neohrozí

Dotazy, náměty či připomínky můžete poslat na martin.jezek@samak.cz

COPYRIGHT © 2021 - CREATED IN ZLIN BY WEBOO | Zásady cookies